Informasjons-
deling
Næringslivets Sikkerhetsråd legger til rette for økt deling av sensitiv informasjon i det norske sikkerhets- og beredskapsmiljøet.
Den skjerpede sikkerhetssituasjonen fører til økt behov for informasjonsdeling mellom bedrifter, og mellom myndigheter og næringslivet. NSR har utarbeidet en anbefaling for hvordan ugradert informasjonsdeling kan foregå, for å sikre trygge og forutsigbare rammer.
- Næringslivets Sikkerhetsråd anbefaler at sikkerhets- og beredskapspersonell benytter trafikklysprotokollen (TLP) for å klassifisere og merke ugradert informasjon, som deles mellom virksomheter.
- NSR har utviklet en erklæring om informasjonsdeling, som er et verktøy alle kan benytte for å forsikre seg om at parten man ønsker å dele informasjon med forstår delingskriteriene, og er juridisk forpliktet til å følge dem.
Viktig: Kun UGRADERT informasjon kan klassifiseres etter trafikklysprotokollen. Sikkerhetsgradert materiale skal merkes og distribueres i henhold til egne krav.

Trafikklysprotokollen
Trafikklysprotokollen (TLP) er et system som opprinnelig ble utviklet av britiske myndigheter for å fremme økt deling av ugradert, men sensitiv informasjon. De siste årene er protokollen i hovedsak brukt i cybersikkerhetsmiljøet. Dagens TLP 2.0-protokoll forvaltes av cybersikkerhetsforumet FIRST. Nasjonal Sikkerhetsmyndighet og KraftCERT har vært instrumentelle i å oversette og innføre protokollen i Norge.
Trykk her for FIRSTs veiledning for bruk av TLP 2.0.
Trafikklysprotokollen består av fem klassifiseringsmerker, se illustrasjon over.
Informasjon som klassifiseres etter trafikklysprotokollen skal merkes tydelig. I e-poster skal TLP-merket fremgå i emnefeltet. I dokumenter skal merket stå oppe og nede, høyrejustert og i skriftstørrelse 12. I presentasjoner bør TLP-merket plasseres godt synlig, oppe til høyre.
Man kan også punktklassifisere avsnitt for avsnitt i en e-post eller et dokument, for å angi at de ulike avsnittene har ulike delingskriterier.
Trykk her for å laste ned en PDF med eksempler på bruk av TLP 2.0 i praksis.

Viktig om bruk av TLP i kontakt med offentlige virksomheter
Offentlige myndigheter er bundet av forvaltningslovverk, og kan ikke forplikte seg til delingsvilkårene i trafikklysprotokollen. Informasjonsdeling, offentlighet og unntak fra offentlighet er blant annet regulert i arkivloven, forvaltningsloven, offentleglova og straffeprosessloven.
NSR vurderer at det likevel er mulig å bruke prinsippene i trafikklysprotokollen i harmoni med forvaltningsregelverket. Dersom en offentlig myndighet er avsender av informasjon til næringslivet, kan informasjon for eksempel merkes med TLP-merke for å angi hvordan informasjonen kan spres videre. Dette forutsetter at dokumentet også er unntatt offentlighet etter en relevant lovhjemmel.
Offentlige etater kan også motta TLP-merket informasjon. Selv om TLP-merket ikke vil forplikte det offentlige organet juridisk, gir TLP-merket en indikasjon på avsenderens forventning til videredeling. I mange tilfeller vil det være åpning i ulike hjemler i forvaltningslovverket for å unnta slik informasjonen offentlighet. Dette er situasjonsavhengig, og opp til forvaltningsorganet å avgjøre. Tabellen over eksemplifiserer forholdet mellom TLP-merkene og mulig anvendbare lovhjemler.

Erklæring om informasjonsdeling
En svakhet med trafikklysprotokollen er at den er basert på tillit, og at mottakerne faktisk forstår og aksepterer vilkårene for informasjonsdeling. Erfaringsmessig er det noen ganger behov for å forsikre seg at informasjonen blir håndtert etter vilkårene på en mer formell måte.
Næringslivets Sikkerhetsråd har derfor utarbeidet en informasjonsdelingserklæring, der man på individnivå bekrefter at man forstår og aksepterer delingsvilkårene i en juridisk bindende erklæring.
Informasjonsdelingserklæringen er utviklet i samarbeid NSRs beredskapsutvalg og informasjonssikkerhetsutvalg, der sikkerhets- og beredskapseksperter fra flere av landets største virksomheter deltar.
Selve erklæringen er utviklet som et verktøy som skal kunne brukes av en hver – helt uavhengig av Næringslivets Sikkerhetsråd. En virksomhet kan for eksempel laste ned erklæringen, skrive den ut, og anmode om at den signeres av en person de har behov for å dele sensitiv informasjon med. Bedriften beholder da den signerte erklæringen som sin egen juridiske forsikring.