Politiet advarer: Store beløp går tapt i bedrageri mot næringslivet

19. mar 2021
Lesetid: 1 min

Christine rooth mobil

Enkelte firmaer har tapt store beløp, noen så mye som opp i 10-millionersklassen, ved å utbetale beløp til kriminelles kontonummer.

Modus

En kunde mottar en faktura. Denne inneholder et nytt kontonummer, som ikke tilhører leverandøren. Fakturaen blir betalt og bedrageriet er gjennomført.

Den uriktige fakturaen blir oversendt etter lengere tids sosial manipulering, ved for eksempel at det har vært epostkontakt over noe tid slik at tillitsforholdet er styrket og man er overbevist om at kommunikasjonen er ekte. Men det er den ikke!

Gjerningspersonene utgir seg for å være en leverandør eller lignende. Fakturagrunnlaget kan være helt riktig, men kontonummeret er knyttet til gjerningsmennene og ikke til leverandøren.

Slik kan du forebygge

- Sjekk alltid med leverandører som har byttet et kontonummer om dette virkelig stemmer via andre kanaler enn epost. Ta helst en telefon til et kjent kontaktpunkt eller den du vet er rette vedkommende. Dette er en enkel måte å unngå å bli utsatt for bedrageri, sier næringslivskontakten i Oslo politidistrikt, Christina Rooth.

Christina T. Rooth Næringslivskontakt christina.rooth@politiet.no 404 34 545

Oppdatert: 19. mar 2021

Publisert: 12. nov 2019

Takk for at du vil laste ned en rapport fra NSR.

  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
Lukk

Takk!

En epost med lenke til nedlasting av ${ this.publicationData ? this.publicationData.title : '' } er sendt til ${ this.email }.