Lær gisselforhandlerens beste tips
22. nov 2022
Lesetid: 2 min
Politiets krise- og gisselforhandlere møter desperate folk, men lykkes nesten alltid med å løse oppdraget med dialog. Mange teknikker er overførbare til næringslivet, og nå deler for første gang en tidligere gisselforhandler sine beste tips i et nytt kurs.
![Forhandling2](/imager/images/21652/forhandling2_d87ceefe83b7f00102a0bcbb44a34374.jpg)
– Teknikker fra gisselforhandling er overførbare til mange ulike situasjoner i næringslivet. Noen vil kanskje tenke at det høres litt voldsomt ut, men dette handler om er først og fremst å se verdien av tillitsbygging og gode relasjonsevner, sier Espen Scavenius.
Det er første gang en tidligere krise- og gisselforhandler deler sine erfaringer og metoder med næringslivet, gjennom et kurs i tre moduler. Kurset gjennomføres i samarbeid med Næringslivets sikkerhetsråd og Advansia.
– Enten man er leder, skal selge noe til en kunde, ta imot klager hos kundeservice, inngå en avtale, ta imot gjester i resepsjonen, eller håndtere vanskelige personer på et arrangement, koker det ofte ned til relasjoner og menneskemøter. Krise- og gisselforhandling er en ekstremversjon av dette, men teknikkene for å lykkes er de samme, sier Scavenius.
– Det er ikke snakk om manipuleringsteknikker og lureri. Det handler om å være bevisst på hvordan man selv fremstår, og å ha teknikker for å forstå den andre parten. Gjennom internasjonalt krise- og gisselforhandlingssamarbeid er det utviklet gode modeller som gjør dette enklere. Det har jeg erfart i reelle forhandlinger, og det er disse modellene og erfaringene jeg vil dele, sier Scavenius, som selv har gjennomført rundt 200 forhandlinger.
![Espen Scavenius 3](/imager/images/21057/Espen-Scavenius-3_d87ceefe83b7f00102a0bcbb44a34374.jpg)
Fra 2011 til 2018 var Scavenius leder for politiets nasjonale krise– og gisselforhandlertjeneste (KGF). I dag er han gruppeleder for beredskap og krisekommunikasjon i Advansia.
– Kurset handler om å redusere risiko med tanke på avtaleinngåelser, kundeforhold, og ledelse, men særlig innen konflikthåndtering, truende situasjoner, og krisekommunikasjon, sier Scavenius.
Direktør Odin Johannessen i Næringslivets sikkerhetsråd er glad for å kunne tilby denne type kurs for første gang i Norge.
– Dette kurset er relevant for alle ledere og ansatte med kundekontakt, så her er alle hjertelig velkomne. Men jeg er ekstra glad for å kunne tilby dette kurset til sikkerhets- og beredskapspersonellet i næringslivet, sier han.
Kurs i forhandling og atferdspåvirkning gjennomføres i tre moduler. Modul 1 vil gi et kunnskapsløft og økt bevissthet om ulike temaer innen forhandlingstaktikk og påvirkning. Modul 2 og 3 har gradvis et større ferdighetsfokus, der deltakerne vil utvikle mestring innen ulike forhandlingsteknikker og metodebruk.
Oversikt over alle moduler:
Modul 1: Forhandlingstaktikk og påvirkning (17. februar)
Modul 2: Kommunikasjonsverktøy og forhandlingsstrategi (dato kommer)
Modul 3: Forhandlingsteknikk og metodebruk (dato kommer)
Oppdatert: 22. nov 2022
Publisert: 17. okt 2022