DNB er årets vinner av Fidusprisen

19. mar 2021
Lesetid: 2 min

Juryen fremhever blant annet hvordan DNB jobber målrettet med sikkerhet i hele organisasjonen, og at de opptatt av å snakke kundenes språk. – DNB er en viktig aktør på mange måter og det er svært viktig at de er et så tydelig forbilde for andre i sitt arbeid med sikkerhet, sier administrerende direktør i NorSIS, Peggy Heie.

– Det er svært gledelig å motta denne prisen. Det er en stor anerkjennelse av sikkerhetsarbeidet hele DNB har lagt ned over flere år, og hvordan alle våre medarbeidere hver dag bidrar til å styrke sikkerheten for våre kunder og for konsernet. Dette er en svært viktig del av vårt samfunnsansvar, sier sikkerhetsdirektør Lars Eirik Berg i DNB.

Juryens begrunnelse

I sin begrunnelse påpeker juryen at DNB fremhever sikkerhet som en av fire pilarer i samfunnsansvaret de tar. Sammen med forankringen av sikkerhetsarbeidet fra styret og konsernledelsen til den enkelte kundebehandler, mener juryen at dette viser hvilken holdning DNB har til oppgaven med å beskytte seg og sine kunder.

Som et eksempel på proaktivt sikkerhetsarbeid trekker juryen frem DNB sin aktive antisvindelgruppe og at denne også kommuniserer direkte med kundene og er opptatt av å snakke deres språk. I 2018 stanset DNB transaksjoner for 725 millioner kroner som ville havnet hos svindlere om banken ikke hadde tatt grep.

At virksomheten i tillegg til har en åpen og direkte kommunikasjon med kunder om sikkerhet, og det at alle ansatte jobber etter prinsippet om at alle henvendelser fra kunder skal tas på alvor, gjør DNB til en velfortjent vinner av årets Fiduspris.

– God sikkerhet skal være en selvfølge for en bank. Men vi har over de siste årene jobbet mye med bevisstgjøring og målrettet kommunikasjon internt i konsernet, og ikke minst nå i stadig økende grad eksternt til kunder og befolkningen generelt. Vi ser at allmenn bevissthet og kompetanse om sikkerhet er helt nødvendig for å stanse de kriminelle tidligst mulig, og helst allerede før de får utført noe som helst, sier Lars Eirik Berg i DNB.

Hvorfor er Fidusprisen prisen viktig?

Samfunnet digitaliseres i et rasende tempo og denne utviklingen gjør at mengden av sensitiv informasjon som forvaltes øker. Samtidig blir datakriminaliteten stadig mer avansert, målrettet og skjer hyppigere. At virksomheter sikrer informasjon er en svært viktig oppgave. Det har stor betydning både for alle forbrukere og for den enkelte virksomhet omdømme. Sikre virksomheter bidrar også til et trygt digitalt samfunn.

Hvordan kåres vinneren?

Vinneren kåres ut fra tre kandidater som utpekes i bred spørreundersøkelse blant forbrukere. I undersøkelsen rangeres virksomheter og bransjer ut tilliten den enkelte har til hvordan virksomhetene behandler forbrukernes personopplysninger. Åres tre kandidater var Sbanken, Sparebank1 Alliansen og DNB.

Når de tre kandidatene var klare, ble alle kandidatene intervjuet og evaluert av en fagjury. Juryen består av representanter fra NSR (Næringslivets sikkerhetsråd), Datatilsynet og NorSIS. Etter intervjurunden ble DNB kåret til årets Fidusprisvinner.

Oppdatert: 19. mar 2021

Publisert: 27. sep 2019

Takk for at du vil laste ned en rapport fra NSR.

  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
Lukk

Takk!

En epost med lenke til nedlasting av ${ this.publicationData ? this.publicationData.title : '' } er sendt til ${ this.email }.