Politiet advarer: Store beløp går tapt i bedrageri mot næringslivet

Politiet opplever nå flere godt planlagte og snedige faktura- og betalingsbedragerier mot næringslivet. Ofte gjøres disse bedrageriene mulig fordi de kriminelle leser e-post mellom den som sender og den som mottar fakturaen.

- Ta en telefon, sier Christina Rooth, næringslivskontakt i Oslo politidistrikt

- Ta en telefon, sier Christina Rooth, næringslivskontakt i Oslo politidistrikt

Enkelte firmaer har tapt store beløp, noen så mye som opp i 10-millionersklassen, ved å utbetale beløp til kriminelles kontonummer.

Modus
En kunde mottar en faktura. Denne inneholder et nytt kontonummer, som ikke tilhører leverandøren. Fakturaen blir betalt og bedrageriet er gjennomført.

Den uriktige fakturaen blir oversendt etter lengere tids sosial manipulering, ved for eksempel at det har vært epostkontakt over noe tid slik at tillitsforholdet er styrket og man er overbevist om at kommunikasjonen er ekte. Men det er den ikke!

Gjerningspersonene utgir seg for å være en leverandør eller lignende. Fakturagrunnlaget kan være helt riktig, men kontonummeret er knyttet til gjerningsmennene og ikke til leverandøren.

Slik kan du forebygge
- Sjekk alltid med leverandører som har byttet et kontonummer om dette virkelig stemmer via andre kanaler enn epost. Ta helst en telefon til et kjent kontaktpunkt eller den du vet er rette vedkommende. Dette er en enkel måte å unngå å bli utsatt for bedrageri, sier næringslivskontakten i Oslo politidistrikt, Christina Rooth.

Næringslivets Sikkerhetsråd | Postboks 5493 Majorstuen | 0305 Oslo | Middelthunsgt 27, Majorstuen | nsr@nsr-org.no

Følg oss